Fairtradecriteria

Wat koop je in een wereldwinkel? Wat houdt fairtrade precies in? Fairtrade is geen liefdadigheid maar een partnerschap voor verandering en ontwikkeling door middel van handel. Om een fairtradekeurmerk te mogen dragen dienst een product aan de tien criteria van de World Fair Trade Organization (WFTO) te voldoen. Dankzij onze importeurs komen de fairtradeproducten in de wereldwinkel te liggen. Importeurs zijn de groothandels bij wie wereldwinkels hun inkopen doen. De creativiteit van de makers zorgt ervoor dat de wereldwinkel een unieke cadeauwinkel is. 


De 10 criteria zijn:


1. Kansen bieden aan producenten in ontwikkelingslanden

Producenten blijvend toegang bieden tot de westerse markt vraagt voorlichting, begeleiding en zo nodig financiële ondersteuning door de importeurs. In één van de droogste gebieden van Zimbabwe worden via de Zienzele Foundation workshops voor vrouwen gegeven, zodat zij met hun producten op trends van de westerse markt kunnen aansluiten en op de hoogte zijn van de exportregels


2. Eerlijke handelsvoorwaarden

Een belangrijk speerpunt in het maatschappelijk verantwoord ondernemen is het streven om voor producten een prijs te betalen die in de juiste verhouding staat tot de werkelijke kosten, met een leefbaar loon voor elke werknemer


3. Transparantie

Openheid en communicatie over de geldstromen van alle schakels, van productie tot in de winkel, is een vereiste. Dit wordt gewaarborgd door deskundigen die toegang hebben tot alle benodigde financiële informatie. 


4. Verantwoorde prijzen

Kwaliteitscacao voor een eerlijke prijs maakt dat cacaoboeren zich op eigen kracht verder kunnen ontwikkelen. Een importeur als Tony's Chocolonely werkt hier continu aan. Een leefbaar inkomen voor alle medewerkers en de mogelijkheid zich te kunnen ontwikkelen tot gelijkwaardige winstgevende partners zijn in deze strijd cruciale speerpunten. 


5. Geen kinder- of gedwongen arbeid

Kinderarbeid en gedwongen arbeid zijn in strijd met de mensenrechten. Onder 16 jaar is arbeid niet toegestaan. Als kinderen ouder dan 16 jaar in het productieproces mee gaan werken mag dit niet ten koste gaan van scholing, gezondheid en sporten.

Doordat onze importeurs hun familie ook middels projecten extra ondersteunen, krijgen deze kinderen toegang tot onderwijs, sport en spel. 


6. Gelijke kansen voor mannen en vrouwen

Gelijke kansen, rechten en  beloning voor mannen en vrouwen vormen een belangrijk streven in het fairtradeproces. Een van de millenniumdoelen, dat in 2015 evenveel meisjes als jongens naar school gaan, is helaas (nog) niet gehaald. 


7. Verantwoorde arbeidsomstandigheden

Een fairtrade bedrijf biedt een goede, veilige en menswaardige werkomgeving, acceptabele werktijden en een leefbaar loon. Dat is een norm voor fairtradeondernemingen. 


8. Capaciteitsopbouw door langdurige contracten

Vanuit de faitradegedachte is het streven van de importeurs, zoveel mogelijk langlopende contracten met producenten aan te gaan. Zo wordt de producenten meer zekerheid gegeven, zodat ze kunnen uitbreiden en investeren in hun toekomst.


9. Zorg voor het milieu

Zowel bij de producenten als bij de importeurs is er veel aandacht voor recycling en upcycling.


10. Uitdragen van de fairtradegedachte

Wereldwinkels en importeurs bij wie zij hun producten inkopen, zijn bij uitstek uitdragers van de fairtradegedachte. De gezamenlijke doelstelling is het bevorderen van eerlijke handel en het verbeteren van arbeidsomstandigheden van producenten in Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Wereldwinkels verkopen artikelen die voldoen aan de tien fairtradecriteria van de WFTO